Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Vuonna 2024 Traficom vastaanotti noin 200 kirjallista asiakasyhteydenottoa, erityisesti 3G-verkon alasajoon liittyvistä kuuluvuusongelmista. Virasto selvittää aktiivisesti ongelmia yhteistyössä teleoperaattoreiden kanssa ja kannustaa ihmisiä ilmoittamaan heikentyneen kuuluvuuden sijainneista.

Traficom vastaanotti vuoden 2024 aikana noin 200 kirjallista asiakasyhteydenottoa liittyen matkaviestinverkon kuuluvuusongelmiin. Yhteydenottojen määrä kasvoi huomattavasti syksyllä 2024, erityisesti 3G-verkon alasajoon liittyvän uutisoinnin myötä. Suurin osa yhteydenotoista tehtiin syys-joulukuun aikana. 

"Asian uutisointi mediassa on varmasti lisännyt asiakkaiden tietoisuutta siitä, että Traficom on valvova viranomainen ja meihin voi olla yhteydessä kuuluvuusongelmien ratkaisemiseksi", kertoo viestintämarkkinat-yksikön päällikkö Mari Österberg. "Ennen uutisointia Traficomiin ei juuri ollut tullut ilmoituksia yhteysongelmista", Österberg jatkaa. 

Kuuluvuusongelmat esiin yhteistyössä kuntien ja teleoperaattoreiden kanssa

Lokakuussa 2024 Traficom selvitti matkaviestinverkon palvelujen saatavuutta kenttämittauksin Etelä-Savossa. Mittaukset kohdennettiin Etelä-Savon alueelle, joista oli raportoitu yleisiä kuuluvuusongelmia, erityisesti Rantasalmen kunnan ja Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan tekemien yhteydenottojen perusteella.

Traficom vastaanotti 31.12.2024 Etelä-Savon valmiusjohtoryhmän vetoomuksen mobiiliverkkojen kehittämiseksi. Traficom on perehtynyt vetoomuksen liitteenä olleen kyselyn vastauksiin ja tulee pyytämään operaattoreilta selvitystä havaittuihin ongelmakohtiin.

Vuonna 2023 Traficom teki vastaavia kuuluvuuden mittauksia Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella, kun alueelta tulleiden asiakasyhteydenottojen määrä kasvoi.

Näiden mittausten pohjalta sovittiin yhteistyömallista, jossa kaikki Traficomiin syyskuusta 2024 alkaen tulleet kuuluvuusyhteydenotot siirretään operaattoreille selvitettäviksi. Operaattoreiden tulee raportoida virastolle määräaikoihin mennessä toimenpiteet ongelmien ratkaisemiseksi.

Traficom tekee yhteistyötä myös muiden viranomaisten kanssa ja julkaisi mm. joulukuussa tiedotteen Hätäkeskuslaitoksen kanssa hätäpuheluiden toimivuuden turvaamisesta Suomessa.

3G-taajuuksien käyttöönotto vielä kesken

Osa kuuluvuusongelmista johtuu 3G-verkon alasajosta, minkä seurauksena joillakin alueilla ei ole riittävää mobiiliverkon peittoa tai kapasiteettia. Lisäksi osa asiakkaista käyttää edelleen vanhoja päätelaitteita, jotka eivät tue uudempia verkkoja.

Vaikka operaattorit ovat sitoutuneet hyödyntämään 3G-verkoilta vapautuneet taajuudet 4G- ja 5G-verkoissa, prosessi on vielä kesken. Virasto seuraa taajuuksien käyttöönottoa tarkasti ja pyytää operaattoreilta säännöllisesti tietoa työn etenemisestä. Operaattorit ovat vahvistaneet, että vapautuneet taajuudet otetaan täysimääräisesti uusien teknologioiden käyttöön.

Traficom kannustaa ilmoittamaan paikallisista kuuluvuusongelmista

Kuuluvuusongelmat ovat usein paikallisia, ja niiden ratkaiseminen edellyttää tarkkaa tietoa heikentyneen kuuluvuuden sijainneista. "Toivomme, että mobiiliverkkojen toimimattomuudesta kärsivät ottavat meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos oma teleoperaattori ei saa kuuluvuusongelmaan ratkaisua", Österberg painottaa.

Kuuluvuusongelmista voi ilmoittaa suoraan omalle teleoperaattorille:

Jos oma operaattori ei saa ongelmaan ratkaisua, asiasta kannattaa ilmoittaa Traficomille kuuluvuusongelmien ilmoituslomakkeella . Kaikki asiakasyhteydenotot käsitellään tapauskohtaisesti.

Lisätietoja

Yksikönpäällikkö Mari Österberg, 0295 390 545, mari.osterberg@traficom.fi

Lakimies Sari Tujunen, p. 0295 390 336, sari.tujunen@traficom.fi

Paranna mobiiliverkon kuuluvuutta ulkoantennilla

Jos kotisi tai toimipisteesi mobiiliyhteytesi on hidas tai pätkii, ulkoantennin hankinta voi parantaa yhteyden laatua. Ulkoantennin avulla voit moninkertaistaa laajakaistaliittymäsi siirtonopeuden ja saada yhteyden toimimaan myös sisätiloissa, joissa kuuluvuus on heikko.

Toimi näin:

Tarkista kuuluvuus: Selvitä operaattorisi kuuluvuuskartasta, millainen verkkopeitto alueellasi on.

Hanki ulkoantenni: Jos pöytäantenni ei riitä, harkitse ulkoantennin hankintaa. Antenneja myyvät operaattorit sekä matkapuhelintarvikkeisiin ja antenneihin erikoistuneet liikkeet.

Asenna oikein: Sijoita ulkoantenni paikkaan, jossa signaali on vahvin, ja suunnittele asennus huolellisesti.

Kytke laitteeseen: Varmista, että päätelaitteessasi on liitäntä ulkoantennille, tai käytä tarvittaessa sovitinta.

Lisätietoja ja ohjeita kuuluvuuden parantamiseen löydät Traficomin verkkosivuilta