Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee kansallisena ilmailuviranomaisena asematasotarkastuksia sekä ulko- että kotimaisiin ilma-aluksiin osana ilmailun valvontaa. Tarkastusten tavoitteena on ilma-alusten ja miehistöjen vaatimustenmukaisuuden varmistaminen.
Euroopan unionin määrittelemä asematasotarkastus koskee kolmansien maiden lentoliikenteen harjoittajien ilma-aluksia (SAFA) sekä toisen EU:n jäsenvaltion lentoliikenteen harjoittajien ilma-aluksia (SACA). Tarkastus perustuu Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto EASA:n keräämään tietokanta-analyysiin, jonka perusteella tarkastettavat kohteet määräytyvät.
Asematasotarkastus eli ramppitarkastus (Ramp Inspection) tehdään ilma-aluksen laskun ja nousun välissä aluksen ollessa asematasolla. Tarkastus voidaan tehdä milloin tahansa, ja se suoritetaan yhteisen menettelyn mukaisesti. Tarkastus koskee pääasiassa ilma-aluksen asiakirjoja ja käsikirjoja, ohjaamomiehistön lupakirjoja, ilma-aluksen ilmeistä kuntoa, rahtia ja matkustamon pakollisten turvalaitteiden olemassaoloa ja kuntoa.
Havainnoilla pyritään varmistamaan turvallisuus
Tarkastuksilla tapahtuvat löydökset ovat tarkastusprosessin tärkeä tulos lentoturvallisuuden edistämisessä. Havainnot on luokiteltu kolmeen luokkaan. Luokan 1 löydöksiä kutsutaan vähäisiksi (minor), luokan 2 merkittäviksi (significant) ja luokan 3 vakaviksi (major). Termit vähäinen, merkittävä ja vakava liittyvät turvallisuuden vaikutuksen tasoon.
Havaintojen luokittelun ensisijaisena tarkoituksena on luokitella vaatimusten noudattaminen ja tai noudattamatta jättämisen. Tarkastuksen tuloksista laaditaan raportti, joka syötetään keskitettyyn EASA:n hallinnoimaan tietokantaan sekä informoidaan kutakin viranomaista tarvittaessa.
Jos havainnot osoittavat, että ilma-aluksen ja siinä olevien henkilöiden turvallisuus on heikentynyt, tarvitaan korjaavia toimenpiteitä. Ennen kuin ilma-aluksen sallitaan jatkaa lentoaan, vaaditaan korjaavia toimenpiteitä havaittujen puutteiden korjaamiseksi.
Harvinaisissa tapauksissa, joissa tarkastajilla on syytä uskoa, että lentokoneen päällikkö ei aio ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin hänelle ilmoitettujen puutteiden johdosta, tarkastaja voi virallisesti pysäyttää (maadoittaa) lentokoneen. Se tarkoittaa lentokieltoa eli ilma-alus ei saa jatkaa lentojaan, kunnes asianmukaiset korjaavat toimenpiteet on toteutettu.
Tarkastuksia säännellään komission asetuksella
Asematasotarkastusta säännellään komission asetuksella (EU) N:o 965/2012, jossa on säädetty ilma-alusten tarkastamisesta.
Tarkastuksiin sovelletaan seuraavia vaatimuksia:
- ICAO:n kansainväliset standardit kolmansien maiden lentotoiminnan harjoittajien käyttämille ilma-aluksille
- EU:n vaatimukset jäsenvaltion lentotoiminnan harjoittajien käyttämille ilma-aluksille
- Valmistajien standardit ilma-aluksen teknisen kunnon tarkastuksessa
- Julkaistut kansalliset standardit, esim. Aeronautical Information Publications (AIP)