Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Tälle sivulle on koottu ohjeita esteettömyystietojen tarjoamisesta matkustajalle sähköisessä muodossa, esimerkiksi verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa. Ohjeessa on huomioitu laki liikenteen palveluista, digipalvelulaki, esteettömyysdirektiivi ja EU:n linja-autoliikenteen matkustajanoikeusasetus. Tämä ohje koskee linja-autoliikennettä, mutta tarjoaa hyödyllistä tietoa myös muille liikenteenharjoittajille.

Esteettömyystiedot hyödyttävät monia matkustajia

Tiesitkö, että noin joka kymmenes suomalainen kohtaa haasteita liikenteessä liikkuessaan? Haasteet voivat liittyä esimerkiksi liikkumiseen, näkemiseen, kuulemiseen tai ymmärtämiseen. Yli 75-vuotiaista haasteita kohtaa jo lähes puolet. Esteettömyystiedot auttavat matkustajaa valitsemaan itselleen sopivan reitin ja kulkutavan. 

Palveluntarjoajien on tarjottava matkustajille tietoa palvelun esteettömyydestä sähköisessä muodossa, esimerkiksi verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa käytössä olevien asiointikanavien kautta. 

Tämä ohje keskittyy siihen, mitä tietoja tulee esittää digitaalisesti suoraan matkustajalle. Huomioithan, että osa matkustajista hyötyy siitä, että esteettömyystietoja on saatavilla myös muussa kuin sähköisessä muodossa.

Palvelun esteettömyyttä kuvaavaa tietoa on tärkeää olla saatavilla digitaalisten palvelupolkujen eri vaiheissa, esimerkiksi lipun oston ja paikan varaamisen yhteydessä. Laajat kuvailevat tiedot palvelun esteettömyydestä kannattaa lisäksi koota verkkosivuilla selkeästi yhteen paikkaan. Olennaisia tietoja ovat esimerkiksi kaluston esteettömyys, ohjeet lippujen ostamiseen ja ohjeet apuvälineiden kuljettamiseen. 

Yhteistyö vammais- ja vanhusjärjestöjen, -neuvostojen sekä kokemusasiantuntijoiden kanssa voi auttaa viestimään oman palvelun esteettömyydestä parhaalla mahdollisella tavalla.  

Toimivaltaisten viranomaisten liikennettä sekä säännöllistä markkinaehtoista liikennettä koskevat esteettömyystiedot on esitettävä saavutettavasti. Lisätietoa ja ohjeita saavutettavuudesta löydät: www.saavutettavuusvaatimukset.fi (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki)

Voit ladata koko ohjeen PDF-muodossa tästä

Mitä tietoja lain perusteella tulisi tarjota esteettömyydestä?

Tietovaatimukset vaihtelevat sen mukaan millaisesta liikenteestä on kyse. Alla on esitetty tietojen tarjoamisen vastuutahot sekä tietovelvoitteet toimivaltaisten viranomaisten liikenteessä, säännöllisessä markkinaehtoisessa liikenteessä sekä tilausliikenteessä.

Matkustajille tarjottavat esteettömyystiedot ja koneluettavaan muotoon avattavat tiedot muodostavat kokonaisuuden

Matkustajille tiedottamisen lisäksi lainsäädäntö edellyttää, että liikkumispalveluja koskevia tietoja viedään avoimiin rajapintoihin koneluettavassa muodossa. Tällöin näitä tietoja voidaan hyödyntää matkustajia palvelevissa muissa sovelluksissa kuten reittioppaissa. Voit hyödyntää omassa suorassa matkustajaviestinnässäsi näitä samoja tietoryhmiä. Fintraffic Oy tarjoaa ohjeita tietojen avaamiseen koneluettavassa muodossa: Tiedon tuottajien ohjeistukset (Ulkoinen linkki).

Tukipalvelut ja tieto digitaalisten palveluiden esteettömyydestä

Esteettömyysdirektiivin myötä liikenteenharjoittajan on annettava matkustajille saavutettavassa muodossa tietoa palvelun esteettömyydestä ja sen yhteensopivuudesta apuvälineteknologian kanssa. Myös tukipalveluiden, kuten asiakaspalvelun ja teknisen tuen, on oltava saavutettavia ja käytettävä esteettömiä viestintätapoja. Käytännössä esimerkiksi pitkämatkaisessa linja-autoliikenteessä asiakkaiden on voitava asiakaspalvelukanavien kautta saada saavutettavassa muodossa tietoa verkkosivujen, sovellusten ja sähköisten matkalippujen esteettömyydestä, ja verkkosivuilla on ilmoitettava selkeästi asiakaspalvelun ja teknisen tuen yhteystiedot. Tämä esteettömyysvaatimus koskee linja-autoliikenteessä toimivaltaisen viranomaisen järjestämää liikennettä sekä markkinaehtoista säännöllistä liikennettä. 

Tutustu lisäohjeisiin verkkosivuista: kuinka luon nopeasti löydettävät ja selkeät esteettömyyssivut

 

Taustalla olevaa lainsäädäntöä

Päivitetty