Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Kestävän kaupunkiliikenteen edistäminen on jo pitkään ollut tavoitteena suomalaisessa yhdyskuntasuunnittelussa. Kestävän kaupunkiliikenteen suunnittelu on asetettu kesällä 2024 päivitetyssä TEN-T-asetuksessa nyt myös suurimpien kaupunkiseutujen velvoitteeksi. Suomessa velvoite koskee MAL-sopimusmenettelyn piirissä olevia kaupunkiseutuja. TEN-T-asetuksessa ja eurooppalaisissa suunnittelukäytännöissä kestävän kaupunkiliikenteen suunnitteluun viitataan lyhenteellä SUMP - Sustainable Urban Mobility Plan.

TEN-T-asetus edellyttää kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmallista edistämistä 

TEN-T-lyhenteellä tarkoitetaan Euroopan laajuista liikenneverkkoa (Trans-European Transport Networks). TEN-T-asetuksessa liikenneverkon kehittämisen tavoitteena on tehokas EU:n laajuinen ja multimodaalinen liikenneväylien verkko, josta on yhteydet liikenneterminaaleihin sekä nk. kaupunkisolmukohtiin (urban nodes) kaikkialla EU:ssa.  TEN-T-asetuksen tavoitteena on mahdollistaa tavaroiden ja henkilöiden saumaton, turvallinen ja kestävä liikkuminen kaikkialla Euroopan unionissa 

TEN-T-asetuksessa jäsenvaltioita edellytetään edistämään kestävää kaupunkiliikennettä erikseen määritellyissä kaupunkisolmukohdissa (urban nodes). Suomessa näitä ovat Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Jyväskylän, Kuopion ja Lahden kaupunkiseudut. Nämä seitsemän kaupunkiseutua ovat myös valtion ja kuntien maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimusmenettelyn piirissä.

Asetus edellyttää, että kullekin seudulle laaditaan kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelma (Sustainable Urban Mobility Plan, SUMP) vuoden 2027 loppuun mennessä. Seutujen tulee myös toimittaa Euroopan komissiolle kestävän liikkumisen seurantatietoa. 

Traficom toimii EU:n edellyttämänä kestävän kaupunkiliikenteen kansallisena yhteyspisteenä ja tukee kaupunkiseutuja suunnitelmien valmistelussa ja toimenpanossa.

Kaupunkiseutujen SUMP-suunnitelmien sisältö

Kestävän kaupunkiliikenteen suunnitteluun on EU:ssa kannustettu jo vuodesta 2013, EU komission kaupunkiliikennepaketin (2013/ 913) myötä. Komission esittelemän SUMP-suunnitteluperiaatteen tavoitteena on kestävän liikenteen kokonaisvaltainen edistäminen. TEN-T asetuksessa vuonna 2024 suunnittelu asetettiin suurimpien kaupunkiseutujen velvoitteeksi.

TEN-T-asetuksen suuntaviivoja SUMP-suunnitelmille

TEN-T-asetuksen liitteessä V on kerrottu, millaisia aiheita kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmissa voisi käsitellä. Näiden suuntaviivojen sisältöä on tiivistetty seuraaviin kappaleisiin.

1.Päämäärät ja tavoitteet: Keskeisenä päämääränä on parantaa liikkumisen esteettömyyttä kaikille käyttäjille ja tehdä liikkumisesta laadukasta, turvallista, kestävää ja vähäpäästöistä. On tärkeää tukea henkilöliikenteen asemien ja solmukohtien toimivuutta, kestävän liikkumisen matkaketjuja sekä multimodaalisia tavaraliikenneterminaaleja.

2. Pitkän aikavälin visio ja lyhyen aikavälin toteutussuunnitelma: Suunnitelman tulisi sisältää pitkän aikavälin strategia liikenteen infrastruktuurin ja palvelujen kehittämiseksi sekä lyhyen aikavälin toteutussuunnitelma. Suunnitelma tulee yhteensovittaa alue- ja maakäytön suunnittelun kanssa. Myös kehittämisen rahoitusta tulee käsitellä. 

3. Eri liikennemuotojen integrointi: Suunnitelmalla tulee edistää niin sanottua multimodaalista liikennettä eli eri liikennemuotojen yhteentoimivuutta osana sujuvia matka- ja kuljetusketjuja. Suunnitelmassa olisi oltava toimia, joilla lisätään mm. joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuutta. Suosituksissa korostetaan esteetöntä, saumatonta ja kestävää liikkumista, päästöttömän ja vähäpäästöisen liikkumisen edistämistä sekä suojaamattomien liikkujien turvallisuuden parantamista.

4. Euroopan laajuisen liikenneverkon tehokas toiminta: Suunnitelmassa tulisi ottaa huomioon vaikutukset matkustaja- ja tavaraliikenteeseen TEN-T verkossa. Suunnitelmaan olisi sisällytettävä toimia, joilla vähennetään ruuhkia, parannetaan liikenneturvallisuutta ja poistetaan TEN-T verkon pullonkauloja kaupunkiseuduilla.

5. Osallistava lähestymistapa: Suunnitelman laadinta ja toteutus tulisi tehdä yhteistyössä eri hallintotasojen, viranomaisten, kansalaisten ja talouden toimijoiden kanssa.

6. Seuranta ja suorituskykyindikaattorit: Suunnitelmaan tulisi sisältyä kokonaistavoitteita ja indikaattoreita, joilla suunnitelman täytäntöönpanoa voidaan seurata.

Eurooppalaisia oppaita ja aineistoja

Kestävän kaupunkiliikenteen suunnittelua käsitellään asetuksen artikloissa 40-42 ja suunnittelun suuntaviivoja liitteessä V.

Sivusto sisältää runsaasti SUMP-suunnittelun tueksi laadittua materiaalia.  Sivustolta löytyy opas SUMP-suunnitelman laadintaan, esimerkkejä laadituista SUMP suunnitelmista sekä käytännönläheinen itsearviointityökalu. Sivustolta voi tilata myös uutiskirjeen. 

Suomessa SUMP osaksi liikennejärjestelmätyötä ja MAL-sopimusmenettelyjä

Kestävää kaupunkiliikennettä on jo pitkään edistetty monin tavoin eri kokoisissa suomalaisissa kaupungeissa. Kaupunkiseuduilla ja maakunnissa laaditaan liikennejärjestelmäsuunnitelmia, joiden eräänä tavoitteena on liikennejärjestelmän kestävyys. Erilaisissa kestävää ja viisaasta liikkumista ja liikenneturvallisuutta koskevissa suunnitelmissa sekä mm. esteettömyys- ja ilmastostrategioissa käsitellään monia kestävään kaupunkiliikenteeseen kuuluvia teemoja. Joissakin kaupungeissa on laadittu myös kokonaisvaltaisia SUMP-suunnitelmia.

Myös MAL-sopimusten tavoitteena on edistää kestävää yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää. MAL-kaupunkiseudut ovat MAL-sopimuksissa vv. 2024-2035 sitoutuneet SUMP-suunnitelmien laadintaan ja EU:n edellyttämien indikaattoritietojen toimittamiseen. 

Suomessa TEN-T-asetuksen mukainen seudullinen SUMP-suunnittelu on luontevaa yhdistää olemassa olevaan suunnittelujärjestelmään. MAL-sopimuksissa onkin sovittu, että seudulliset liikennejärjestelmäsuunnitelmat laaditaan jatkossa TEN-T-asetusta noudattaen vuoden 2027 loppuun mennessä.

Kestävän kaupunkiliikenteen indikaattorit 

SUMP-suunnitelmien lisäksi TEN-T asetus velvoittaa seutuja toimittamaan kaupunkiliikenteen kestävyyteen, turvallisuuteen ja saavutettavuuteen liittyviä indikaattoritietoja (UMI Urban mobility indicators). Komissio valmistelee indikaattoreita yhdessä jäsenvaltioiden kanssa. 

Euroopan komissio antaa päätöksen indikaattoreista heinäkuussa 2025. Ensimmäisen kerran indikaattorit raportoidaan komissiolle vuonna 2027, minkä jälkeen tietoja toimitetaan 3-5 vuoden välein.

Lisätietoa

Sähköpostia SUMP-yhteyspisteeseen voi lähettää osoitteeseen: sump@traficom.fi

Päivitetty